Ons mediagebruik is de afgelopen jaren zeker veranderd en Netflix heeft een overduidelijke afdruk achtergelaten op ons mediagebruik. Toch laten we het traditionele televisiekijken niet vallen bleek uit onderzoek. Twee jaar geleden is er namelijk onderzoek gedaan door verschillende partijen naar het mediagebruik in Nederland. Deelnemende partijen waren: het Sociaal en Cultureel Planbureau, het Nationaal Luisteronderzoek, Nationaal Onderzoek Multimedia, Stichting Kijkonderzoek en het Buitenreclame Onderzoek. Er zijn erg veel ontwikkelingen in het medialandschap en dat is ook de reden dat er steeds meer aandacht aangegeven wordt. Naast slapen is mediagebruik namelijk nog altijd de activiteit waar we de meeste aandacht aan besteden. Gemiddeld besteden we namelijk ongeveer 3 uur en 16 minuten aan media en tel je de tijd dat we media gebruiken in combinatie met andere activiteiten mee, dan besteden we zelfs 8 uur en 13 minuten aan media per dag. Als er naar het televisiegebruik wordt gekeken dan keken we in 2013 per persoon gemiddeld 2 uur en 31 minuten televisie, in 2015 blijkt dit nog altijd 2 uur en 24 minuten. Er is dus zeker niet veel veranderd en we kunnen wel zeggen dat we ongeveer nog net zoveel televisie kijken als in 2013. Wel is het kijken van gestreamd, gedownload of gekocht videomateriaal toegenomen, maar dit kan nog niet opboksen tegen het traditioneel televisie kijken. Als er gekeken wordt naar het luisteren van muziek dan valt op dat sinds 2013 het luisteren van muziek via internet is verdubbeld. Toch kan streamen ook hier nog niet opboksen tegen de kantoor- of autoradio. Radio luisteren wordt dan ook zeker nog veel gedaan en hier profiteren de radiozenders van, ook dit kan je via het internet beluisteren en dit wordt dan ook gedaan. Radioguide is bijvoorbeeld een radioplatform waar je naar erg veel verschillende radiostations kunt luisteren. We kunnen dus wel zeggen dat ondanks het veranderde mediagebruik, we toch nog gebruik maken van het traditionele televisie kijken en het traditionele radio luisteren. |
http://radioguide.fm |
Goed artikel? Deel hem dan op:
Gerelateerde berichten:
- Internet Marketing, de begrippen Geen ander marketing onderdeel kent zoveel, vaak nieuwe, begrippen als internet marketing. En zelfs internet marketing wordt regelmatig anders genoemd, soms terecht, soms niet. Online...
- Content dankzij content marketing Content marketing heeft als belangrijkste doel mensen (de doelgroep) te “ontwaken”, te boeien, te inspireren en “vast te houden”. Dus eigenlijk moet content marketing de...
- iPhone verkopen Waarom iedereen zo’n fan is van de iPhone dat is jou niet duidelijk. Of misschien juist wel en wil je jouw oude iPhone inruilen voor...
- CBBS het salarisadministratie bureau CBBS het salarisadministratie bureau Als ondernemer moet je veel verschillende kwaliteiten hebben om succesvol te worden. Dit maakt het ondernemen erg lastig, want niet iedereen...
- De QR code in plaats van barcode In Nederland is het nooit een doorslaand succes geweest. De grote reden hiervan is dat er weinig behoefte was en dat de barcode nog niet...
- Altijd overzicht met achteruitrijcamera’s Elke dag gebeuren er weer ongelukken op de weg in Nederland. De dode hoek is vaak de oorzaak van deze vervelende en soms dodelijke ongelukken....