De voordelen van het maken van een bedrijfsfilm zijn enorm: je genereert veel nieuwe bezoekers voor je website, een bedrijfsvideo is veelzijdig en tijdloos en een bedrijfsfilm houdt de aandacht vast van de kijker. Ondanks de vele voordelen heeft het laten maken van een bedrijfsvideo ook enkele keerzijden.

Een bedrijfsfilm maken is arbeidsintensief

Het maken van een goede bedrijfsvideo is arbeidsintensief werk. Eerst moet goed op papier gezet worden welke boodschap overgebracht moet worden en voor welke doelgroep de video geschikt is. Daarna moet een video op maat gemaakt worden met een origineel script, opnames op locatie en dergelijke. De productie en montage van je bedrijfsfilm heeft eveneens vakmensen nodig. Een grote filmcrew betekent niet automatisch een betere inhoud, maar vaak wel een betere kwaliteit van de film. Je moet dus een overweging maken of je kiest voor de boodschap of alles eromheen. Als je een goede bedrijfsvideo maakt, is deze langer te gebruiken of misschien zelfs tijdloos te noemen. Zo heb je de kosten van de arbeid er ook sneller weer uit. Door met een professioneel productiebedrijf zoals Playforward in zee te gaan, kun je ook met een deskundig team van producenten praten over de opties die je hebt.

Een bedrijfsvideo heeft een moeilijk meetbare Return On Investment factor

Juist omdat je een bedrijfsvideo niet ieder jaar opnieuw maakt en het een lange levensduur heeft, is de ROI-factor moeilijk meetbaar. Dit houdt in dat je moeilijk het rendement van de investering op korte termijn kunt berekenen. De terugverdientijd van je geld kun je zo moeilijk achterhalen. De bedrijfsfilms hebben immers niet rechtstreeks het doel om te verkopen, maar spelen meer een rol in de sales-funnel op de waarde van potentiële klanten. Wil je wel een op verkoop gerichte bedrijfsfilm maken, dan kun je kiezen voor de productvideo of servicevideo. Dit type video’s zet een klant wel direct aan tot aanschaf door een product of dienst uit te lichten.