Hart van Frankrijk
Image default
Internet marketing

De stappen die je moet nemen om SEO-specialist te worden

Hoewel er een aantal manieren zijn om een SEO-specialist te worden, is er geen enkel vast pad om een SEO-specialist te worden. Veel mensen die werken in SEO zijn begonnen in traditionele marketing functies voordat ze zich gingen richten op SEO, maar dat is verre van een harde en vaste regel. Er is geen specifieke achtergrond ervaring vereist om een SEO-specialist te worden. Mensen maken vaak een overgang van banen uit een reeks van verschillende velden, waaronder marketing en communicatie, business, en IT.

In feite, minder dan 30 procent van de zoekmachine optimalisatie vacatures vereisen een bachelor’s degree, en bijna tweederde hebben helemaal geen diploma eisen. De belangrijkste vereiste is dat je over up-to-date SEO vaardigheden beschikt – en dat je die kunt aantonen.

Leer de basis van SEO 

Er is nog nooit een beter moment geweest om je zoekmachine optimalisatie vaardigheden te ontwikkelen. Volgens een studie begint meer dan 93 procent van de online ervaringen met een zoekopdracht (en een zoekmachine). En hier, ranking is belangrijker dan ooit – een studie wees uit dat de click-through rate voor de top-ranking zoekresultaat was bijna 30 procent, maar voor de vijfde-ranking resultaat, dat aantal kelderde tot vier procent. Slechts één procent van de zoekers, gemiddeld, klikt door om het negende resultaat te zien. Het is duidelijk dat een goede ranking een significant verschil kan maken voor het succes van een bedrijf.

Het is dus geen wonder dat search marketing ervaring een van de meest gevraagde vaardigheden is, of het nu een fulltime carrière is of slechts een onderdeel van een baan in marketing of promotie. Uit een recente studie blijkt zelfs dat het aantal vacatures voor SEO met 43 procent is gestegen ten opzichte van een jaar eerder.

Met de steeds groeiende complexiteit van zoekmachine optimalisatie – en het vitale belang ervan voor het sturen van verkeer – worden SEO-experts een onmisbaar lid van elk marketingteam, en zelfs niet-gespecialiseerde teamleden, van stagiaires tot CEO’s, moeten ook bekend zijn met SEO. Met andere woorden, begrijpen hoe zoekmachines werken en het verbeteren van je SEO vaardigheden is altijd een goed idee. Zelfs als “SEO” niet in je functietitel staat, kan het kunnen zetten van SEO-expertise op je cv zich vertalen in een hobbel in de beloning.

Vind je weg rondom SEO-tools

SEO (en de verwante praktijk van SEM, search engine marketing) gaat over veel meer dan alleen zoekwoorden. Het effectief creëren en optimaliseren van content voor alle platforms – verschillende zoekmachines, zoekmethoden en weergavetypen, en zelfs sociale-mediaplatforms – vereist een gelaagde aanpak die veel werk en veel strategieën vergt.

Gelukkig zijn er tools die je helpen bij het uitvoeren van onderzoek en analyse om nieuwe inzichten te ontwikkelen; bij het maken, opmaken en plaatsen van content; en bij het monitoren van wat werkt en wat moet worden verbeterd. Er zijn ook tools om veel van de meest tijdrovende taken voor een SEO-expert te automatiseren, waardoor de efficiëntie toeneemt – en jij je kunt richten op het maken van kwalitatieve content. Leer alles over SEO en SEO uitbesteden.

https://ralfvanveen.com/